Offentlighetsprincipen i praktiken

Offentlighetsprincipen innebär att alla medborgare i Sverige har rätt till att ta del av allmänna handlingar hos statliga myndigheter. Jag har testat hur man blir bemött och hur det går till att som vanlig medborgare begära ut en allmän handling.

Så här gick det till:

Jag bestämde mig för att ta reda på vad ledningsgruppen för Socialtjänsten har för löner. I receptionen på Stadshuset i Piteå berättade jag mitt ärende och skickades till Socialtjänstens avdelning, där jag fick prata med flera personer innan jag hänvisades till Piteå Kommuns personalavdelning. Där träffade jag en kvinna som kunde hjälpa mig. Innan hon gav ut uppgifterna frågade hon mig: "Vad ska du med dessa uppgifter till?" samt "Vilken utbildning går du?" Kvinnan bad även om att få ta bort namn och personnummer och frågade mig om det gick bra. Jag vågade inte protestera. Kvinnan skrev sedan ut en kopia med uppgifterna till mig.


Reflektion:
För att få tag på en allmän handling har jag märkt att det ofta krävs tålamod. Jag anser att kvinnan som gav mig uppgifterna inte hade behövt fråga så mycket som hon gjorde för att ge ut uppgifterna. Sedan anser jag även att hon gjorde fel då hon bad om att få ta bort personnummer och namn, då dessa uppgifter inte var sekretessbelagda. I efterhand ångrar jag att jag inte hade stått på mig mer och krävt att få dessa uppgifter också, för att få  se vad som hade hänt då.

 

Malin Wretling

 




Kommentarer
Postat av: Ulrika

Lysande experiment, Malin!

Ulrika

2009-11-16 @ 01:39:49
Postat av: KIRCH

Hej :) allt bra med dig?

2009-11-16 @ 02:41:13
URL: http://kirch.bubbleroom.se
Postat av: Alexander Asklöf

Jag sa det igår och säger det igen - grymt inlägg!



Alexander Asklöf

2009-11-16 @ 09:26:17
URL: http://www.variation.bloggspace.com
Postat av: Frida Öhman

Väldigt bra idé på blogginlägg!! Intressant!

2009-11-16 @ 09:31:30
URL: http://medietern.blogspot.com
Postat av: Isabelle

Bra jobbat Malin! Och bra skrivet.

2009-11-16 @ 09:32:18
Postat av: Johan E

Kanonbra jobbat Malin. Det är bra att få konkreta exempel!

2009-11-16 @ 09:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0