Kommer du ihåg?

Att vi blir påverkade av media är ingen nyhet. Någonting som däremot inte pratas om så mycket är hur länge vi påverkas.

Köttfärsskandalen hos ICA Maxi från 2007 som avslöjades i Uppdrag granskning har väl knappast gått någon förbi.

: Upptäckten av gammal köttfärs som paketerades om, och sedan såldes i butik skapade stort rabalder, och försäljningssiffrorna dök hos alla livsmedelskedjor.

Nu: Har konsumenterna glömt skandalen och återgått till det normala? Jag frågade några människor i Piteå om hur deras förtroende för livsmedelsbutikerna ser ut idag.

Jenny Hällis, 30 år. Lärare

”Med tanke på att det uppmärksammades känns det som att det inte kommer inträffa igen.”

 

Niclas Westerlund, 21 år, Rörmokare

”Jag bryr mig inte om det skulle vara lite gammalt, huvudsaken är att det smakar bra och att man inte bli sjuk av det.”

 


Helena Lundberg, 41 år , Lärare

”Vilken skandal? Jag har då alltid handlat likadant. Ser köttfärsen fin ut så handlar jag.”

 

I samband med skandalen frågade SR Axfoods pressman Ingmar Kroon om hur lång tid han trodde det skulle ta innan förtroendet hos kunderna skulle återupprättas, varpå han svarade:

”När vi hade potatischips-krisen med akrylamid för några år sedan, blev det också ett brant hack i försäljningskurvan. Sedan tog det två veckor och så var allting nästan normalt igen.”

 

Två veckor efteråt är allt som normalt igen. Är detta ett mönster som är återkommande i andra sammanhang eller är livsmedel bara en bagatell som i det här fallet är synonym med ett undantag?

 

Amanda Höglund TV


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0