Hand i hand

Så ska det låta, Idol, Fame factory, Minns du sången? Singing Bee.

Pite FM, P3 och Rix FM.

Spotify, Myspace och Youtube.

 

Musiken regerar i tv, radio och på Internet. Och det tar inte stop där, musiken tränger sig in överallt –från den lilla studentlängenheten till det stora publikhavet på Way out west. Ingen kan, och ingen vill, isolera sig ifrån den. Musiken når ut till alla.

 

Yttrandefriheten är inte någonting man bara ska kunna ta del av om man är politiskt aktiv eller prenumererar på lokaltidningen –den är till för alla.

 

Du har säkert redan räknat ut vart jag vill komma med det här inlägget. Och du kanske tycker att jag haltar i mitt resonemang pga att:

·        Du anser att samhällskritisk musik=progg.

·        Du ifrågasätter att grupper som Takida och Nickelback har någonting av värde att berätta.

 

Och till viss del kan jag hålla med dig (speciellt i det sista argumentet –oerhört giftigt).

 

Men.

 

Musik är ett sätt att säga något med hjälp av toner. Och genom musiken kan det politiska bli både en angelägen och självklar del av vår vardag. Och det är precis det som yttrandefriheten också ska vara –en angelägen och självklar del av vår vardag.

 

 

U2:s protestsång Sunday bloody Sunday handlar om "den blodiga söndagen" då 14 obeväpnade män och pojkar sköts ihjäl och 13 sårades av brittiska soldater i samband med en demonstration på Nordirland under 1972.

 

Amanda Höglund TV


Kommentarer
Postat av: Anynym

Kan bara hålla med. Jag är verkligen tveksam till att dagens mainstream-artistera har någonting vettigt att säga. Men politik och starka åsikter i musik är något som berör.

2009-11-16 @ 09:28:09
Postat av: Ylva

Jag håller med, musik är ett bra sätt att nå ut till människor. Däremot är jag tveksam till att människor i regel tycker att just progg är det första man tänker på i sammahanget. Det finns en rad olika artister och band i de flesta genrer som kritiserar samhället, på ett eller annat sätt. T.ex. Lily Allen, Kent, Promoe, Timbuktu etc.

2009-11-16 @ 09:36:42
URL: http://hiw.bloggplatsen.se
Postat av: Susanna

Även jag tycker att musik är ett bra sätt att få ut sitt budskap och att nå människor. Däremot förstår jag inte varför band som Takida och Nickelback inte skulle ha något att berätta. Visst idag kanske de inte har specielt samhällskritiska texter men vad är det som säger att det inte kommar att ändras?

2009-11-16 @ 09:38:59
URL: http://femmanfunderar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0