Försäkringskassans trovärdighet

Fyra gravida kvinnor fick rätt i tingsrätten mot Försäkringskassan. Kvinnorna
har nekats sjukpenning under sin graviditet med hänvisning till att besvären
varit en normal följd av graviditeten. Försäkringskassan har inte kunnat påvisa att beslutet om avslag inte står i samband med kvinnornas graviditet och att även en icke-gravid person med motsvarande besvär skulle ha nekats. Försäkringskassan har gjort sig skyldig till ”direkt tjänstediskriminering av kvinnor”.

Försäkringskassan är nu skadeståndsskyldig. De ska betala kvinnorna 50 000 kr
var och ska även ersätta diskrimineringsombudsmannens rättegångskostnader.

Påverkar då en sådan här nyhet trovärdigheten mot Försäkringskassan hos svenska folket? Jag har ringt upp Presstjänst på Försäkringskassan för att höra vad de
tror: - Ja, det är ju jättesvårt att bedöma men det klart att all
uppmärksamhet och att bli anklagad för diskriminering kan väl påverka en
trovärdighet, svarade Alfred Blomkvist.

Jag har även pratat med Helena Stensöta forskare i genus, etik och
offentlig administration/offentlig politik. Såhär sa hon: ”Jag förmodar att skadestånden har skett för att man bestämt sig för att likrikta verksamheten (vilket är bra ur
legitimitetssynpunkt). Att Försäkringskassan månar om att handläggningen ska
vara likvärdig i alla delar av länet och därefter ger ersättning till de som
behandlats orättvis talar som jag ser det för att man kan lita mer på
Försäkringskassan, inte tvärtom.”.

 

Matilda Johansson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0