Second hand under granen

Nu är julen här och det är då konsumtionen är som värst. Varje år råder det julklappshysteri och Sverige omsätter aldrig så mycket under en och samma månad som julhandeln gör i december. Det som idag har blivit en trend är att köpa julklappar på second hand på internet. Sidor som Blocket och Tradera har fått ett rejält uppsving och där kan man hitta det mesta, även sådant som har slutat tillverkas.

 

Men när man köper saker via dessa sajter gäller inte samma regler som när man handlar hos ett företag. När man handlar på någon av dessa sajter så är det inte själva företaget som innehar varorna och de är inte ansvariga eftersom de bara är en förmedlare. Det är Säljaren som annonserat som är ansvarig för att alla fakta stämmer och att produkten är i samma skick som den säger sig vara.

 

Om du nu skulle få problem med varan och du inte kommer överens med säljaren så kan det vara bra att veta att du kan gå till tingsrätten för att lösa tvisten. Men om du förlorar tvisten så kan det hända att du måste betala säljarens rättegångskostnader.

 

Jag gav mig ut på byn och frågade om en person om han handlade julklappar på internet och om denna hade koll på sina rättigheter.

 

Tom Hansson, 23 år, Edsbyn.


Har du/ni i hushållet köpt några julklappar på tradera eller blocket?

Ja min flickvän har köpt 3 stycken.

 

Varför det?

Det är varor som har slutat tillverkas och de är billigare att köpa på tradera istället för i antikaffärer.

 

Vet ni vad ni skall göra om varorna ni köpt inte stämmer överens med beskrivningen?

Jag vet inte så mycket men det går ju att lämna negativt omdöme och anmäla säljaren som oseriös på sajten. Min flickvän har nog större koll.

 

 

Mattias Bergström

[email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0