Pr-trick

Pr-trick har blivit en stor grej för de som vill få uppmärksamhet till sina organisationer och varumärken. Pr-byråer växer och ökar i antal, verksmahetsfältet är mycket brett och omfattar många yrkesgrupper.

 

Arvikafestivalen hade en annons där de sökte följande människor:

 

  • Du bör ha god förståelse för sociala sammanhang, berusade människor, galna människor.

  • Villighet att jobba sena kvällar

  • Du skall kunna lyssna på mycket hög musik

  • Du kan ställa upp på fotografering

  • Du bör ej ha högre utbildning än gymnasieekonomi

  • Du får inte vara rädd för att vara naken

Denna oseriösa annonskampanjen var det en hel del som reagerade över. Sedan avslöjades det att var en bluff. Det var en Pr-byrå som låg bakom det hela.

 

Ett annat Pr trick som det lades ner mycket mer tid och arbete var för en reklam för en ny parfym döpt till Marlboro. Annonsen såg ut som en vanlig reklam för parfym med lyxig flaska och det anordnades flera events i gallerior. När parfymens fimplukt senare spred sig så avslöjades det att det var ett Pr-trick från A non smoking generations sida.

 Simon Stromeyer
[email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0