PR på praktikant

Stor uppståndelse med både facebookgrupper och bloggdebatterande var oväntat för ICA.

Anledningen? Praktikanten Jerry spelas av Mats Melin, som har Downs syndrom.

 

Meningen med ICA:s reklam var dock inte att göra sig lustiga på någons bekostnad.

- Vi har en tydlig idé om varför vi gjort det här. Vi vill lyfta fram de här frågorna och skapa debatt, uppgav ICA:s marknadchef Magnus Wikner till GP.

”Vi kan mer” är ett projekt där ICA under de tre närmsta åren ska anställa 500 - 1000 personer med funktionshinder.

 

De är en fin gärning ICA gör, men för vems skull? Det går inte att frångå att de gör något gott för personer med funktionsnedsättning, en grupp där arbetslösheten är väldigt hög. Men är det inte också att fiska efter poäng hos folket, kunderna som handlar på ICA?

 

Kjell Sternholm, teaterchef på Moomsteatern, en teater där skådespelarna har intellektuella funktionsnedsättningar, behandlade ämnet på sin blogg;

”Tänk så mycket starkare det blivit om de (ICA) med stolthet berättade om hur de gjorde dessa anställningar för att utveckla sina butiker och sin näringsverksamhet! Då hade alla anställda varit där på samma villkor, att driva en butik med kundens bästa för ögonen.”

Sternholm är positiv till projektet, men önskar att ICA retoriskt hade formulerat sig på ett annat sätt för att inte utge sig för att nyttja människor i välgörenhetssyfte.

 

Hampus Andersson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0