Julklappshandeln – Hur mycket spenderar vi?

Enligt Handelns utredningsinstitut (HUI) förväntas julklappshandeln att slå rekord även i år. 62 miljarder räknar man med att svenskarna ska handla för i år. Slår man ut denna summa på varje enskild svensk så förväntas alla köpa julklappar för i genomsnitt 6000 kronor. Det är en ökning med 1,8 miljarder jämfört med förra året och därmed rekord för fjortonde året i rad.

Lågkonjunktur eller inte – vi svenskar köper mer julklappar än någonsin.

 - Jag köper julklappar för ca 3000 kronor varje år, säger John Bergström Helin, 30 år och säljare i Stockholm. Men jag frågar mig många gånger varför. Det känns mest som att man byter pengar med varandra. Men eftersom jag vet att jag får av andra känns det fånigt att inte ge något tillbaka.

Veronica Bollner 27 år, traffic på Aller Magazine i Stockholm spenderar ca 2000 kronor varje år men har ungefär samma uppfattning om köphetsen.

- Personligen tycker jag att det är viktigare att bara vara tillsammans med alla nära och nära under julen, säger hon. Även om jag skulle gärna slippa stressen och pressen med att köpa julklappar så är det en kul bonus att ge och få något.

Finanskrisen ser därmed inte ut att slå hårt på detaljhandeln inför julen. Frågan är om det kommer att öka även nästa år?

Kommentarer
Postat av: Caroline

Häftig blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-11 @ 16:19:38
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0