Julklappar i all ära

Det läggs ner en hel del tid på julklappar vid den här tiden av året, både från konsumenter och media. Vad är det vi köper för något till varandra? Hur mycket lyckas media påverka vårt beslut vart våra sista sparade slantar ska spenderas på för julklappar?

 

Dessa frågor fick några Ljungbybor svara på en småkylig 21 december:

 

  1. Har du köpt alla julklappar än? (vad för något?)

  2. Hur stor betydelse har julklapparna av julen för dig?

  3. Har media och reklam påverkat dina juklappsköp?

 

Erik Lingegård 19

 

  1. Ja, slipsar, halsband, bok och öronhängen

  2. När jag var yngre så var de i stort sett hela julen men nu är det myset och träffa dom man tycker om som betyder mest.

  3. Nej, jag har en bestämd idé om vad mina bekanta vill ha.

 

Simon Andersson 23

 

  1. Ja det har jag. Världskarta, diamant till syskon, rosor och choklad.

  2. Julklappar 50 procent sen så utgör maten den resterande 50 procenten av vad som betyder mest av julen för mig.

  3. Jag tror att jag mest tänker på personernas personligheter när jag köper presenter. Dessutom så äger jag just nu inte ens en Tv så tror inte att jag är särskilt påverkad av media.

 

Fredrik Svensson 24

 

  1. Nej jag har några kvar till de minsta i familjen, jag har bland annat köpt lite fin choklad än så länge.

  2. Inte särskilt mycket, vi brukar lotta om vilka vi ska köpa julklappar till.

  3. Nej det har den inte. Eller inte vad jag har tänkt på i alla fall.

 

 

Man skulle kunna säga att många är inte direkt påverkade i sina beslut av julklapps köp, men om en reklam eller marknadsföring är lyckad så märker konsumenten inte av det själv, utan kanske köper just det märket undermedvetet. Så länge man inte går och köper en spikmatta i år så gör det flesta ett beslut om vad som ska köpas till stor själva utan större inblandning av media.

 

Simon Stromeyer

[email protected]

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0