Journalistik eller reklam?

Den sjunde december i år publicerades artikeln ”Tid att klicka hem klappen” på Aftonbladets hemsida. Artikeln ingår i Sofis mode, en bilaga till kvällstidningen.
”Utpumpad av julklappsjakten - innan den ens har börjat?” - så inleds artikeln som inte bara ger exempel på vad vi kan köpa till våra närmaste, det beskrivs även var klapparna kan inhandlas.


Visst uppskattar säkerligen konsumenterna tips på varor, men varför tipsas det om t.ex. en parfym från just butiken eleven.se? Efter några knapptryckningar fann jag samma parfym i en annan nätbutik men då 80 kronor billigare. Varför har artikelförfattarinnan Pernilla Ericson en anledning att publicera namnet på en butik?
Att skriva ett genomsnittspris eller av leverantören rekommenderat utpris för produkten som presenteras i artikeln vore mest korrekt sett ur en etisk synpunkt.
Det kan givetvis vara så att butikerna bidragit med produkterna för fotografering eller liknande och därför nämns, men detta borde om nu fallet är så, beskrivas i artikeln.
Om det inte beskrivs att det pågått något sorts samarbete mellan Aftonbladet och butikerna bör inte rubriken säga ”Tid att klippa hem klappen”, utan snarare ”Annons.”

Hampus Andersson

Kommentarer
Postat av: Josefine

Jag tycker att du har en riktigt nice sida! Har du tid så slå även ett öga på min :).

2011-07-13 @ 05:48:54
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0