Idol vandrar i gränslandet

När Sveriges populäraste nöjesprogram Idol reser runt om i landet för att hitta sångfåglar stöter de även på människor med kråkor i halsen, och som därtill kanske inte har ”alla bananer i klasen” så att säga. Hemma i tv-sofforna sitter vi och pekar och skrattar åt dessa offer som minst sagt skämmer ut sig själva i tv.

Någonstans mellan inspelningen och den färdiga produktionen måste någonting ha gått snett, etiskt alltså, inte ekonomiskt –för bra tv blir det!

Jag har frågat årets idoldeltagare Andréas Johannson från Piteå om hur han upplevde detta.

 

Du som var på plats under inspelningen, hur märkte du detta?

–        Jag blev utvald av Bagge personligen så jag var inte på en vanligt audition. Jag var på en personlig så jag märkte inget av det.

Vad fick du för tankar när du såg kameramän stå och filma deltagare som skämmer ut sig?

–        Man har ju sett sen tidigare, jag tycker synd om personerna som skämmer ut sig, men för dem handlar det ju om att göra bra tv. Det måste man tänka på när man söker till ett sånt program. Även om kameramännen tycker att det känns dåligt att filma de som skämmer ut sig eller gråter så måste de göra det.

Kände du själv att de försökte ”psyka” dig för att du skulle göra bort dig i tv?

– Nej, personalen och juryn var väldigt snälla mot mig, vilket de inte är mot alla.

 

Precis som jag nämnde tidigare sa även Andréas att det handlar om att göra bra tv. Men om bra tv är synonym med förnedrings-tv, vart drar man då gränsen till oetisk tv?

 

 

 

Av: Amanda Höglund TV


Kommentarer
Postat av: Phil

Det behöver inte vara bra tv för att det ska lyckas. Det behöver vara underhållande tv för att tittaren ska stanna kvar.



Rent etiskt har idol höjt sig så fruktansvärt efter att de bytte till en annan jury. Den förra juryn provocerade vissa deltagare som de fann humoristiska att fortsätta, för nöjes skull. Den nuvarande juryn provocerar inte på samma sätt och kapar inte deltagarna vid fotlederna som den gamla gjorde.



Samtidigt när man ska skapa nyskapande tv måste man tänja på en eller flera regler och termer. Ibland blir det bra, ibland blir det fiasko.

2010-02-26 @ 05:57:37
Postat av: Cecilia

Intressant vinkel på etiska frågor. Kul med intervjun också!

2010-04-14 @ 11:34:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0