Kundservice med Twitter
Fler och fler stora svenska företag som erbjuder sina tjänster till svenska folket använder sig av mikrobloggen Twitter i sin kommunikation med sina konsumenter. Bland dessa finns Comhem, en svensk leverantör av TV, telefoni och bredband. Där man har anställt Samuel Garlöv, vars huvudsakliga arbete är social redaktör på företaget men som på heltid för en dialog med företagets kunder via Twitter. Han finns huvudsakligen tillgänglig på tjänsten mellan 08.00 och 17.00 måndag till fredag men svarar även på inlägg under helgerna.
På Comhem, som nyligen har blivit framröstat till att ha en av Sveriges sämsta kundservice, säger man att Twitter har blivit en viktig del till att försöka förbättra servicen. Här kan kunderna ställa frågor och få hjälp samt ge alla sorters kritik till företaget. Comhem skapade sin Twitteridentitet redan i början av april i år men tjänsten lanserades som en del av företagets kundservice i början av maj.
– Många tycker att det är bra att vi finns där nu och håller en begriplig dialog med kunderna, självklart förstår vi att det finns frustrerade kunder, sa Samuel Garlöv till SvD.
Samuel arbetar med olika sökverktyg som visar så fort någon skriver något om Comhem, bra som dåliga saker för att snabbt kunna vara där och bemöta det som diskuteras på nätet.
Andra stora svenska företag som finns tillgängliga på mikrobloggen är Tele2 och Telia som använder sina Twittersidor till att gå ut med alla typer av information som rör kunderna.
Maria Eriksson